Aloitus

Terve terve! 

Mun nimi on Viivi, ja tää tulee olemaan mun vaihto-oppilasblogi. 
Olen siis lähdössä tänä syksynä vaihtoon jenkkeihin vuodeksi, ja mun järjestönä toimii YFU. 

Itsestäni vähän; Asun tällä hetkellä Lapissa ja käyn lukiota. Harrastan pääosin valokuvausta ja musiikkia, sekä talvisin moottorikelkkailua. Oon haaveillut aina vaihtoon lähtemisestä, ja nyt vihdoinkin pääsen sinne. 


Voisin myös kertoa mitä kaikkea on ehtinyt tapahtua ja vähän tuosta hakuprosessista!

Tosiaan, lähetin hakemuksen YFU:lle vasta tämän vuoden alussa, eli todella myöhään. Yleensä vaihtoon haetaan jo yli vuosi etukäteen, mutta itse päätin vasta tuolloin. 
Valitsin YFU:n, koska kaverini on myös lähdössä saman järjestön kautta vaihtoon, ja olen kuullut siitä paljon hyvää. 

Noin kolme viikkoa hakemuksen lähettämisestä, sain sähköpostin jossa kerrottiin että mut oli hyväksytty mukaan vaihto-ohjelmaan. Vähän sen jälkeen, postissa tuli kunnon infopaketti kaikesta, sekä sopimukset mitkä piti allekirjoittaa.

Tämän jälkeen mun piti alkaa täyttää sellaista sähköistä oppilaskansiota, johon piti laittaa tietoja itsestä, täyttää tosi paljon lomakkeita, kuvia, sekä lopuksi vielä lääkärintodistus ja rokotuskortti yms. Mulle annettiin noin kuukausi aikaa täyttää kansio, joten siinä sai oikeasti tehdä paljon töitä. Kun sain sen valmiiksi se lähetettiin heti Yhdysvaltoihin. Sitten vain sijoitustietoja odottamaan.  

Noin viikko ennen koulujen loppumista, meillä oli YFU:n lähtövalmennus Virroilla, ja siinä samalla oli vanhempien valmennus Tampereella. Valmennusleiri kesti koko viikonlopun, mutta itse olin siellä vain yhden päivän. En ainakaan itse koe, että olisin oppinut siellä mitään uutta. Mutta ainakin tapasin siellä muita vaihto-oppilaita, joten jotain hyötyä siitä siis oli.  

Heinäkuun alussa kävin Helsingissä viisumihaastattelussa. Haastattelu oli yhdysvaltain suurlähetystössä, ja ennen kuin sinne pääsi sisälle, piti käydä turvatarkastuksessa eikä mitään ylimääräistä saanut olla mukana. Siellä oli siis myös kaikki muut jenkkeihin lähtevät vaihto-oppilaat. Sisällä piti odottaa noin kaksi tuntia ennen omaa vuoroa, mutta aika meni kuitenkin aika nopeasti. Haastattelu itsessään oli vain yksi kysymys, ja sitten otettiin sormenjäljet. Sen jälkeen sain lähteä pois. 

Tällä hetkellä odottelen vieläkin sijoitustietoja. Alustavan lähtöpäivän pitäisi olla 22.8, eli tasan kuukauden päästä! Vähän jo jännittää, koska en vielä yhtään tiedä minne päin olen lähdössä. Mutta kuitenkin, päivittelen tänne heti kun saan tietää lisää :) 

- Viivi 

Kommentit